روش های تست زدن در کنکور

شاید بارها دیده باشید که در آزمون های مختلف افرادی که سطح علمی خوبی دارند و معدل بالایی دارند در مواجهه با آزمون نمی توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند و وقتی علت را جویا می شویم میبینیم که نداشتن مهارت در تست زدن موجب ناکامی این دسته از افراد در آزمون ها شده است و در مقابل می بینیم افرادی با سطح علمی متوسط به نتایج خوبی رسیدند زیرا مهارت تست زنی را فرا گرفته اند و در آزمون به کار گرفته اند. تمام ای موارد باعث شد تا خود را موظف بدانیم که در مورد مهارت های تست زنی به شما آموزش های مورد نیاز را بدهیم.روش های تست زدن در کنکور

حفظ آمادگی در تست زنی

اولین روش صحیح تست زدن در کنکور حفظ آمادگی در تست زنی است. بارها و بارها برای بسیاری از داوطلبان پیش آمده است که در انجام یک تست موفق بوده اند اما بعد از گذر زمان کوتاهی آن را فراموش کرده اند و نیاز دارند از ابتدا به مطالعه بپردازند. پس لازم است آمادگی خود را در تست زنی تقویت کنید تا مشکلات این چنینی مواجه نشوید. دانستن این امر که در اولین مرتبه که در تستی موفق عمل کردید شانسی بوده است یا با معلومات کافی یک مورد قابل توجه است. باید بدانید که ابتدا برای کنکور چگونه درس بخوانید زیرا روش های مطالعه برای آزمون های تشریحی و تستی تفاوت هایی دارد. باید بدانید چگونه کنکوری درس بخوانید.

در ابتدا هنگامی که یک تست را حل کردید و به جواب درست رسیدی یادتان باشد که در کنار آن یادداشت کنید که از چه طریقی به جواب رسیدید و نتایج حاصل از دانسته هایتان چگونه پاسخ صحیح را استنباط کرد. با این کار دیگر لازم نیست برای مرور دوباره همان زمان اولیه را برای آن مطلب بگذارید. با این کار باعث می شوید هر بار زمان کمتری برای این تست ها صرف شود و نتیجه ی بهتری بگیرید.روش های تست زدن در کنکور

عدم استفاده از پاسخنامه تشریحی

دومین روش صحیح تست زدن در کنکور عدم استفاده از پاسخنامه تشریحی است. همیشه به خاطر داشته باشید که معما چو حل گشت آسان شود. اگر شما پاسخ تستی را نمی دانستید و با استفاده از پاسخ نامه تشریحی گمان کردید تست ساده بوده و شما دیگر آن را یاد گرفته اید بدانید که در اشتباه هستید. با این کار متوجه می شوید که اگر بعد از چند روز سر آن تست برگردید هیچ چیز را در خاطر ندارید و انگار اولین بار است آن را می بینید. پس بهتر است که پاسخنامه ی تشریحی را کنار بگذارید و به صورت مفهومی برای خود سوالات و پاسخ ها را جا بیندازید. پاسخنامه تشریحی باعث می شود پاسخ یک سوال را به حافظه کوتاه مدت و تصویری خودتان بسپارید.

تست زدن در کنکور بازی مهارت و آمادگی حافظه است و این دو فقط از طریق تمرین به دست می آیند. اگر فکر می کنید با خواندن پاسخنامه تشریحی می توانید به همه سوالات پاسخ دهید هنوز فرق حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را به خوبی متوجه نشده اید. کنکور یک مسابقه است و ما به حافظه ی بلند مدت نیاز داریم. این کار فقط با تمرین و مهارت به دست می آید.

مهارت در پاسخگویی

سومین روش صحیح تست زدن در کنکور مهارت در پاسخگویی است. کنکور یک امتحانی است که برای هر سوال آن 4 گزینه وجود دارد که از این 4 تا فقط یکی جواب صحیح است. اول همه فکر می کنند که سوال تستی از تشریحی ساده تر است زیرا جواب یکی از گزینه های پیش رو است اما در عمل جور دیگریست. بارها پیش آمده که شخصی در آزمون تشریحی خیلی بهتر از تستی عمل کرده است. فاکتور مهم در اینجا زمان است. در آزمون تشریحی شما همیشه زمان زیادی را در اختیار دارید و تعداد سوالات کمتری پیش روی شماست اما در تستی تعداد سوالات زیاد و زمان محدود است و مهم تر اینکه امتیاز منفی دارید. حال باید بدانیم برای این مشکل و رفع آن باید چه کرد.

شاید بد نباشد برای بالا بردن اعتماد به نفس اولیه شما بگوییم که تیپ سوالات کنکور سراسری تنوع خیلی زیادی ندارد. برای مثال وقتی از مبحث مثلثات می توان 50 نوع سوال تشریحی استخراج کرد مطمئن باشید تیپ تست های کنکور سراسری هم همان 50 تاست ولی همه می دانیم می توان هزاران تست مثلثات پیدا کرد. قطعا همه ما در طول سالی که برای کنکور سراسری درس می خوانیم در هر مبحثی با تنوع مختلفی از سوالات روبه رو می شویم. پس باید هربار با تستی روبه رو می شویم نحوه پاسخگویی به آن را در جایی یادداشت کنیم و اینگونه بعد از چندبار زمان پاسخگویی ما بسیار کم می شود و به این اتفاق مهارت در تست زنی به عنوان یک روش صحیح در تست زدن می گوییم.روش های تست زدن در کنکور

نکات اساسی هنگام تست زدن

در آزمون هایی که سوالات بصورت تستی هستند در نظر داشته باشید که غالبا سوالات به 3 دسته تقسیم می شوند. که در ادامه این دسته بندی را برای شما شرح خواهیم داد. سوالات آسان که با نگاه اول راه حل و جوابشان به ذهنتان می آید و راحت حل میشوند. سوالایی که اندکی مشکل هستند و نیاز به تامل دارند ولی میدانید که با اندکی تلاش حل خواهند شد و همینطور سوالاتی که راه حل آن ها را بلد هستید اما حضور ذهن ندارید. این ها را با علامت خاصی مشخص کنید. سوالاتی که اصلا جواب آن ها را نمی دانید و یا خیلی وقت گیر هستند. برای اینها نیز علامت مشخصی متفاوت با حالت دوم قرار دهید.

برای این که در تست زنی بهتر عمل کنید لازم است یکسری نکات مهم را همیشه به خاطر داشته باشید. چند مورد از این نکات مهم را برای شما آورده ایم تا بهتر و بیشتر با مقوله ی تست زدن آشنا شوید.

1- ابتدا باید مفاهیم را دقیق یاد بگیرید و سپس به سراغ تست بروید. تست ها یا ساده هستند یا مشکل. در هرصورت برای حل تست یکباره هجوم نبرید بلکه پس از مطالعه دقیق سؤال، ببینید طراح دقیقاً از شما چه خواسته است.

2- با دقت ببیند که تست یک مرحله دارد یا دو قسمتی است تا در پیدا کردن جواب دچار مشکل نشوید.

3- برخی تست ها نیاز به اثبات دارند ولی برخی بصورت انفجاری یکباره پاسخشان به ذهن می رسد. برای آنهایی که نیاز به اثبات دارند فقط روی حل مساله توجه نکنید، بلکه به راهی که می روید و به فرآیند حل و تحلیل سؤال توجه ویژه داشته باشید.

4- در مسائل با حدس و گمان مطلق برخورد نکنید و راه حل هایی که به ذهنتان می رسد را تا آخر بروید تا احتمال بروز خطا کمتر شود.

5-همیشه جواب نهایی راکنترل کنید، اگر به محض رسیدن به پاسخ کار را تمام شده تلقی کنید، اشتباه بیشتری خواهید داشت.

6- برای جلوگیری از فشار روحی حل مساله را تکلیف و وظیفه ندانید بلکه آنرا یک فعالیت سرگرم کننده بدانید.

7- درحل تست از اشتباه کردن نترسید و عدد ها، نمودارها، پارامترها و شکل ها شما را به هراس نیندازد، زیرا ترس سبب فراموشی می شود و بازدهی را کم می کند.

8- برای آنکه سرعت عمل بالایی داشته باشید، باید زمان زیادی را به کار تست زدن اختصاص دهید.

9-آگاه اشتباه در تست زدن مر بوط به فعل جمله است. مثلاً سوالاتی که درآخرشان به کلماتی مانند (باشد، نباشد، بود، نبود، است و نیست) ختم می شوند، ممکن است شما را دچار اشتباه کنند.

10-معمولاً درتست ها چهار گزینه شباهت زیادی با هم دارند، برای جلو گیری از خطا تمام گزینه ها راکاملاً بخوانید.

11- در زمان حدس زدن راه حل معمولاً حدس اولیه درست است، پس وسواس در تغییر پاسخ نداشته باشید و پاسخ های غلط را سریعاً کنار بگذارید تا تعدادگزینه ها محدود و فضای جستجو کاهش یابد تا احتمال پیداکردن پاسخ درست بالاتر رود.

12- اگرمتوجه شدید سوالی پیچیده است، وقت خود را تلف نکنید واز آن بگذرید زیرا تصادفی وشانسی جواب دادن شانس قبولی را کم می کند.

13- اگردرتستی شک بین دوگزینه است ازآن نگذرید، زیرا احتمال درست بودن یکی براساس احتمال 50% است وطبق قوانین احتمال اگردرکل 20 تست به این روش زده شود و 10 تای آن درست باشد و هر سه غلط یکی را از بین ببرد، باز هم به نفع شماست.

14- معمولاً پاسخ هایی را که از لحاظ دستوری با سوال هماهنگی ندارند غالبا 90% غلط هستند، مثلاً صورت مساله جای خالی است و از شما خواسته پرکنید درحالی که یک پاسخ کاملا بی ربط باآن است.

15- سعی نکنید از گزینه های طولانی فرار کنید زیرا در بسیاری از موارد همان گزینه های طولانی پاسخ سوال هستنند.

16- اگر درتستی دوگزینه کاملاً متناقض هستند. معمولا ً80 % موارد یکی از همین دو گزینه پاسخ درست هستند. معمولاً طراح سوال دوگزینه را از لحاظ شکل ظاهری شبیه هم طرح می کند تا دانش آموزان عجول را فریب دهد. پس به فعل های منفی و مثبت و علایم و شکل ها و اعداد خوب توجه کنید.

17- در پاسخ دادن به بعضی تست ها نیاز به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نیست و با دانستن بعضی از قسمت ها می شود پاسخ را پیدا کرد.

18- در درس هایی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی معمولاً سوالات به ظاهر راه حل های طولانی دارند درحالی که دقت اگر شود می بینیم که طراح یک یا دو نکته خاص را از ما خواسته است و اگر شما به دنبال محاسبات طولانی و استفاده از فرمول های زیاد رفتید یقین داشته باشید که ازنکته خواسته شده طراح دور شده اید.

19- وقتی برای پیدا کردن پاسخ وقت زیادی صرف کردید و به دو گزینه رسیدید بدون تردید یکی را انتخاب کنید و نگویید که بعداً برمی گردم زیرا وقت نخواهید داشت.

20- بعضی وقت ها از ما خواسته می شود که درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده بررسی کنیم. دراین موارد بجای حل کامل، محاسبه جواب ها کافی است. یعنی جواب داده شده را درفرمول قرار داده و ببینید آیا تساوی داده شده بر قرار می شود یا خیر.

21- پس از مطالعه دقیق هر تست حتما باید در لحظه ی پایانی خواندن سؤال راه حلی فرضی به ذهن رسیده باشد درغیر این صورت سوال با دقت بیشتری خوانده شود.

22- اگر سؤال سخت بود نترسید زیرا برای دیگران هم همینگونه است و با آمادگی صد در صد سرجلسه حاضر شوید. ولی بدانید برای رتبه خوب نیاز به صددرصد ندارید.

23- در هنگام تست زدن در منزل هرمطلبی از تست به ذهن شما می رسد اطراف آن بنویسد. و اگرتستی را ندانستید از آن نگذرید بلکه با مراجعه به کتاب آن را حل کنید.

24- درسرجلسه برای مدیریت وقت بجای مدیریت دفترچه به مدیریت درس به درس بپردازید. و اگر سؤالی را بلد نبودید کنار سوال ضربدر زده تا در فرصتی دیگر به آن مراجعه کنید.

25- اگر صدرصد سوالی بیگانه بود روی آن را خط بکشید.

26- بهترین شیوه پاسخ دهی آن است که فرض کنیم تونلی بین نگاه شما و سؤال و گزینه های آن وجود دارد. که نباید از آن خارج شوید.

27- سرجلسه به حالت قوز کرده روی صندلی نشینیم تا خون کافی به مغز برسد. و تصمیم گیری بهتر وخستگی ایجاد نشود.

28- اگرچند سوال پشت سرهم مشکل یاآسان باشد خود را نبازید. زیرا این حالت برای دیگران هم وجود دارد. و هر چند سوالی را که پاسخ می دهید یک مطابقتی بین دفترچه و پاسخنامه انجام دهید تا دچار اشتباه نشوید. با فکر مثبت و با اطمینان خاطر سرجلسه حاضرشوید تا دچار خستگی و استرس نشوید.

29- ضربدر برای سوال‌هایی که این ویژگی‌ها را داشته باشند استفاده می‌شود:

1- مطلب مورد نظر را به خاطر نمی‌آورید.

2- بین 2 یا 3 گزینه شک دارید.

3- با این‌که پاسخ را می‌دانید ولی مطمئن هستید به نتیجه رسیدن زمان‌بر است.

4- سؤال یا پاسخ برای‌تان گنگ است.

30- اگر از همان ابتدا باور داشته باشیم که کاملاً طبیعی است. اگر در برخورد اول با بعضی از سؤال‌ها، آمادگی لازم برای پاسخ دادن را نداریم، پس می‌توانیم بپذیریم زمان مربوط به این سؤال‌ها باید در جایی ذخیره شود.

روش های تست زنی سریع

هماهنگی جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوری

جواب هایی که از نظر قواعد دستوری، باسوال هماهنگی ندارند، اغلب غلط هستند. مثلا صورت مساله به صورت جای خالی است و از شما خواسته می‌شود. جاهای خالی را با جواب درست پرکنید و یکی از گزینه ها اصلا مناسب آن جای خالی نیست. چرا که از لحاظ گرامری جایش آنجا نیست. توجه داشته باشید که 20 درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.روش های تست زدن در کنکور

تست های جستجو کردنی

برای پاسخ گویی صحیح به این تست ها باید هر 4 گزینه را جستجو کنید. و جو اب صحیح را پیدا کنید. اکثرا سعی کنید که برای جستجو همیشه از گزینه ج و د شروع کنید. چون معمولا به احتمال 60% یکی از این دو گزینه صحیح می‌باشد. همچنین مواظب باشید که انتخاب گزینه الف به عنوان جواب درست باید با وسواس و احتیاط زیاد و بعد از اینکه مطمئن شدید. گزینه های ب و ج و د درست نیستند صورت گیرد. همچنین سعی کنید که از گزینه های طولانی فرار نکنید.روش های تست زدن در کنکور

عدم نیاز به دانستن همه مطالب یک تست

برای پاسخ دادن به بعضی از تست ها، نیاز به دانستن همه مطالب نیست. با دانستن بخشی از تست می‌توانید گزینه های نادرست را از درست جدا و خود را به جواب صحیح برسانید. 80 % سوالات کنکور چنین هستند. پس اگر همه جای کتاب را نخوانده اید جا نزنید.

عدم نیاز به حل طولانی

در درس های شیمی و فیزیک و ریاضی اکثر سوالات به به صورت مساله می‌باشند، سوالات راه حل های طولانی ندارند و عمدتا یک یا دو نکته خاص  دارند. بنابراین هنگام حل این تست ها اگر دیدید. که به محاسبات طولانی و استفاده از فرمول های زیاد نیاز است. بلافاصله بفهمید که ازنکته مورد نظر طراح دور افتاده اید و یا در جایی اشتباه کرده اید.

قیدهای تاکید و نفی بیانگر جواب غلط اند

گزینه هایی که دارای لغاتی مانند همیشه، هرگز، حتما و از این قبیل هستند در بیشتر اوقات صحیح نمی‌باشند. در حالی که گزینه هایی دارای کلماتی مانند ممکن است، احتمالا و مانند اینها، غالبا صحیحند. توجه داشته باشید که 30 درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.روش های تست زدن در کنکور

تست جواب های محاسباتی ترفندهای حرفه ای تست زنی

بعضی اوقات از شما خواسته می‌شود درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده چک کنید. به جای حل کامل محاسبه جواب کافی است. جواب داده شده را در فرمول قرار داده و ببینید آیا تساوی داده شده برقرار می‌شود یا خیر. در این مواردد 70% اوقات بهتر است ابتدا با گزینه های ج و د شروع کنید. توجه داشته باشید که 30 درصدمواقع این شیوه جواب نمی دهد.

تغییر فضای فکری هنگام قفل کردن روی چند تست پیاپی

اگر هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهنتان نرسید. سریعا متوقف شوید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامی‌و در صورت امکان خوردن کیک و بیسکویت و کشمش و تنقلات دقیقه ای استراحت سعی کنید. به مغز خود اکسیژن و به بدن خود قند کافی برسانید. 99% ایام این تکنیک شما را به حالت آرامش می رساند.

بعد از اینکه تمام سوالات ساده همه درس ها را جواب دادید و مطمئن شدید. که دیگر سوال ساده ای برای جواب دادن وجود ندارد و قبل از اینکه به سراغ روش های احتمالاتی بروید. مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده (مثلا نیم ساعت) را برای درس های با ضریب بالاتر (درس های ضریب 4 کنار بگذارید.) و سعی کنید سوالات بیشتری از آن درس ها را تا حد امکان جواب دهید.روش های تست زدن در کنکور

ترفندهای حرفه ای تست زنی درس های با انحراف معیار منفی بالا

درس هایی که خیلی ها از آن ها بیزارند. و اصلا در کنکور به آنها اعتنایی نمی‌کنند. می‌توانند در 90 درصدمواقع برای شما الهه شانس باشند. مثلا در رشته انسانی داوطلبان از تست های ریاضی بیزارند. در رشته تجربی درس های ریاضی و فیزیک کمتر طرفدار دارد. در رشته ریاضی نیز درس شیمی‌ دچار نفرت شده است. حال آنکه ارزش واقعی یک تست از یک درس مشخص بعد از کنکور مشخص می‌شود. یعنی زمانی که معلوم شود چند نفر به این درس پاسخگو بوده اند. به عبارتی امتیاز سوالات درسی که عده کمی‌به آن پاسخ صحیح داده اند. مانند ریاضی در رشته تجربی و یا شیمی‌ در رشته ریاضی و فیزیک به مراتب ارزش بالاتری از سوالات درسی دارد. که عده زیادی به آن پاسخ می‌گویند. و اینکه بگوییم در رشته تجربی فیزیک ضریب 2 دارد و ریاضیات هم ضریب 2. پس ارزش تستی این دو درس با هم برابر است کاملا غلط می‌باشد. روش های تست زدن در کنکور

روش تست زنی مهندسی معکوس

مهندسی معکوس به روشی اطلاق می شود. که در آن از انتها به ابتدا می رسد. در کنکور و تست زدن وقتی این حرف را میزنند مقصودشان این است. که از سوال به جواب برسیم یا از جواب ها به جواب صحیح برسیم. ابتدا نوع سوال ها و تقسیم بندی آن ها و سپس جواب ها را بررسی میکنیم. این روش هنگامی کارایی دارد. که شخص با دروس خود آشنا بوده و مطالعه کافی داشته باشد. این روش تست زنی نکات مهمی دارد که باید به آن توجه داشت.

1- اولین ارتباطی که به ذهنتان میرسد ارتباط صحیح است روی تشخیص ارتباط وقت نگذارید.

2- ابتدا به سراغ سوالات ساده رفته و آن ها را حل کنید و سپس به دیگر نوع سوالات بروید.

3- نقطه کلیدی پیدا کردن جواب صحیح یافتن جواب های غلط است.

4- نوع ارتباط و نوع چیدمان تست ها را باید به ترتیب اولویت در تست ها به کار برد.

5- در 90% تست ها در یک تست جواب تست قبلی و بعدی در همان گزینه نیست.

6- از هر 10 تست، 2 الف، 2 ب، 2 ج، 2 د به عنوان جواب وجود دارند.

7- بعد از هر ده تست، سوالات را با جواب ها در پاسخ نامه بررسی کنید. که اشتباهی تست نزده باشید.

8- همیشه در بین دو گزینه شک دار، گزینه بزرگ یا در واقع مادر را انتخاب میکنیم.

9- در برخی سوالات به مضراب توجه و غیر مضراب حذف و گزینه نصف مضرب درست است.

10- اگر دو گزینه جواب مشابه و تقریبا یکسان داشتند، هیچ کدام جواب درست نیستند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *