image_2021-12-28_001057

تیپ شخصیتی ESFJ

تیپ شخصیتی ESFJ

تیپ شخصیتی ESFJ

این تیپ شخصیتی به تصمیم‌ گیری بر اساس احساسات شخصی، هیجانات و نگرانی‌های دیگران تمایل دارند. آنها علاقه‌مندند که بیشتر به تأثیر معیارهای عینی درمورد اثرات شخصی هر تصمیمی فکر کنند.

تیپ شخصیتی ESFJ معمولا بر اساس احساسات درونی خود درباره مردم و موقعیت‌ها قضاوت می‌كنند؛ در نتیجه اغلب تصمیماتی ناگهانی می‌گیرند و باعجله احساسات و نظرات خود را بیان می‌کنند؛ این رفتار می‌تواند در برخی از موارد عالی باشد، چون به آنها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر انتخاب کنند؛ اما در بعد منفی، برخی از اوقات می‌‌تواند به قضاوت‌های بیش‌ازحد تند آنها راجع به دیگران منجر شود.

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ESFJ

درست است که تیپ شخصیتی ESFJ از کمک به دیگران لذت می‌برند، اما به تحسین کارهایشان نیز نیاز دارند؛ به این معنی که انتظار دارند کارهایشان مورد توجه و قدردانی دیگران قرار بگیرند. این افراد به نیازها و احساسات افراد دیگر حساس هستند؛ به همین خاطر، در مراقبت و حمایت از آنها خوب عمل می‌کنند. این تیپ شخصیتی مایل‌اند که دیگران دوستشان داشته باشند و از بی‌مهری یا بی‌تفاوتی اطرافیان، خیلی سریع آسیب می‌بینند.

تیپ شخصیتی ESFJ، نظام ارزشی خود را بر اساس دستورالعمل‌های شخصی و اخلاقی درونی تنظیم نمی‌کنند و منابع بیرونی مانند جامعه، نظام باورهای آنها را شکل می‌دهد. این گروه زمانی که با ارزش‌ها و استانداردهای بالا پرورش یافته باشند، به افرادی سخاوتمند تبدیل می‌شوند؛ اما زمانی که در محیط‌های فقیر رشد کرده باشند، ممکن است در بزرگ‌سالی به انحرافات اخلاقی دچار شوند  و فریب‌کار و خودمحور شوند.

افرادبا تیپ شخصیتی ESFJ تمایل زیادی به كنترل دنیای پیرامون خود دارند. داشتن سازماندهی، برنامه ‌ریزی و زمان‌بندی، به آنها کمک می‌کند تا احساس تسلط بر جهان اطراف خود داشته باشند.


حتما بخوانید : 2 نوع‌ الگوی‌ ذهنی


تیپ شخصیتی ESFJ به‌طور طبیعی قادر به درک بقیه افراد هستند. آنها ناظران دقیقی هستند و مهارت خاصی در پشتیبانی و حمایت از دیگران برای بهترین‌شدن دارند. اطرافیان نیز معمولا به‌سمت تیپ شخصیتی ESFJ جذب می‌شوند، چرا که این گروه به دیگران کمک می‌کنند و این موضوع احساس خوبی را در درون آن افراد ایجاد می‌کند.

افسانه رایجی درمورد افراد دارای تیپ شخصیتی ESFJ وجود دارد؛ اینکه آنها گاهی می‌توانند نقش جاده‌بازکٌن را داشته باشند و دیگران با کمک ایشان می‌توانند ترس‌های ناشی از مخالفت یا عدم پذیرش را درون خود پشت سر بگذارند. درست است که این تیپ شخصیتی می‌خواهند هر طور که شده دیگران را راضی نگه دارند، اما این به آن معنا نیست که فرد مطيع و بله‌قربان‌گویی هستند.

شخصیت “سفیر”

یکدیگر را تشویق کنید، بالا ببرید و تقویت کنید. چرا که وقتی یک نفر انرژی مثبت را دریافت کند همه ما آن را احساس می‌کنیم.

DEBORAH DAY

باید گفت افراد دارای شخصیت مشاور پرطرفدار هستند – البته به این دلیل که کلمه بهتری نداریم – که از این بابت هم منطقی است که این گونه شخصیتی بسیار رایج است و تا دوازده درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد. مشاوران در دبیرستان، سردسته تشویق‌کنندگان است که فضا را ایجاد می‌کنند خود را در معرض توجه قرار می‌دهند و تیم‌های خود را به سمت پیروزی و شهرت هدایت می‌کنند. مشاوران در ادامه زندگی خود همچنان از حمایت دوستان و عزیزانشان بهره می‌گیرند و به سازماندهی گردهمایی‌های اجتماعی می‌پردازند و هر کاری که بتوانند می‌کنند تا مطمئن شوند که همه راضی باشند.

شخصیت “سفیر” (ESFJ-A / ESFJ-T)

احتمالاً بحث در مورد نظریه‌های علمی یا سیاست بین‌المللی برای مدت زمان طولانی علاقه مشاوران را برنمی‌انگیزد. مشاوران بیشتر به کارهای محسوس و عملی از جمله بهبود موقعیت اجتماعی خود و در نظر گرفتن افراد دیگر علاقه‌مند هستند. پیگیری آنچه که در اطرافشان اتفاق می‌افتد مهمترین روش گذران وقت برای شخصیت‌های مشاور است، اما در عین حال از قدرت خود نیز به‌خوبی استفاده می‌کنند.

احترام گذاشتن به خرد رهبری

مشاوران افراد نوع‌دوستی هستند و مسئولیت خود را برای کمک کردن و انجام کار درست جدی می‌گیرند. با این حال مشاوران، بر خلاف گونه‌های شخصیتی آرمان‌گراتر قطب‌نمای اخلاقی خود را بر مبنای سنن و قوانین حاکم تنظیم می‌کنند و به حفظ اقتدار و قوانین می‌پردازند تا اینکه بخواهند اخلاق خود را از فلسفه یا عرفان استخراج نمایند. با این همه، مهم است مشاوران به یاد داشته باشند که افراد دارای پیشینه‌ها و دیدگاه‌های مختلفی هستند و آنچه که ممکن است درست به نظر برسد همواره حقیقتی مطلق نیست.

افراد دارای گونه شخصیتی مشاور عاشق این هستند که در خدمت باشند، از هر نقشی که به آنها اجازه بدهد به شیوه‌ای معنادار مشارکت کنند لذت می‌برند، تا زمانی که بدانند قدرشان دانسته می‌شود. این مسئله به ویژه در خانه آشکار است چرا که مشاوران همسران و والدینی وفادار و متعهد هستند. شخصیت مشاور به سلسله مراتب احترام می‌گذارد و حداکثر تلاش خود را می‌کند تا در نزد مقامات چه در خانه و چه در محل کار جایگاهی پیدا کند تا بتواند کاری کند که امور برای همه روشن، پایدار و سازمان‌یافته باشد.

ارتباطات هماهنگ

مشاوران حمایتگر و اهل بیرون رفتن هستند و همیشه می‌توانید آنها را در مهمانی‌ها پیدا کنید – یعنی همان‌هایی که برای گفتگو و خندیدن با همه وقت پیدا می‌کنند! اما تعهد آنها فراتر از این سر زدن به همه است چرا که ناچار هستند چنین کاری انجام دهند. افراد دارای شخصیت مشاور واقعاً از شنیدن مسائل مربوط به روابط و فعالیت‌های دوستان خود، به خاطر آوردن جزئیات کوچک و آماده صحبت بودن توأم با گرمی و حساسیت در مورد مسائل لذت می‌برند. اگر اوضاع خوب نبوده، یا در اتاق تنشی وجود داشته باشد، مشاوران تلاش می‌کنند به موضوع بپردازند و هماهنگی و پایداری را به گروه برگردانند.

مشاوران با داشتن شخصیتی کاملاً گریزان از جدال، مقدار زیادی از انرژی خود را صرف ایجاد نظم اجتماعی می‌کنند و برنامه‌ها و رویدادهای سازمان‌دهی شده را به فعالیت‌های نامشخص و بداهه ترجیح می‌دهند. افراد این گونه شخصیت تلاش زیادی را صرف فعالیت‌هایی می‌کنند که ترتیب داده‌اند و اگر ایده‌هایشان رد شود یا افراد به آنها علاقه‌ای نداشته باشند احساساتشان جریحه‌دار خواهد شد. مجدداً یادآور می‌شود که مهم است مشاوران به یاد داشته باشند که افراد دارای پیشینه‌های مختلفی هستند و بی‌علاقگی به معنای اظهار نظر در مورد آنها یا فعالیت‌هایی که تدارک دیده‌اند نیست – بلکه صرفاً به این دلیل است که علاقه‌ای به آن ندارند.

بزرگترین چالش مشاوران کنار آمدن با حساسیتشان است – سایر افراد مخالف هستند و انتقاد می‌کنند، درست است که چنین مسئله‌ای دردناک است اما بخشی از واقعیت زندگی است. بهترین کاری که فردی با گونه شخصیتی مشاور می‌تواند انجام بدهد این است که کاری را انجام دهد که به بهترین نحو قادر به انجام آن است: ایفای نقش الگو، مراقبت از آنچه که قدرت مراقبت از آن را دارد، و لذت بردن از اینکه خیلی از افراد قدردان زحمات وی هستند.

 

فایل صوتی:

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *