تیپ شخصیتی ISFP

تیپ شخصیتی ISFP

تیپ شخصیتی ISFP

شخصیت “ماجراجو”

من در طول روز عوض می‌شوم. وقتی از خواب بیدار می‌شوم یک شخص هستم و وقتی می‌خواهم بخوابم مطمئنم که شخص دیگری شده‌ام.

شخصیت ماجراجو هنرمندانی واقعی هستند، اما نه لزوماً به معنای متداول کلمه و اینکه در فضای باز به نقاشی درختانی کوچک مشغول باشند. اگرچه خیلی اوقات به‌خوبی می‌توانند چنین کاری را هم انجام بدهند. بلکه مسئله این است که آنها از زیبایی‌شناسی، طراحی و حتی انتخاب‌ها و اعمال خود برای فشار وارد کردن به محدودیت‌های قراردادهای اجتماعی بهره می‌گیرند. شخصیت‌های ماجراجو از پشت کردن به انتظارات سنتی با انجام آزمایش‌هایی در زمینه زیبایی و رفتار لذت می‌برند – احتمالاً بارها و بارها این عبارت را گفته‌اند که “مرا در قفس نینداز!”

تیپ شخصیتی ISFP

از آنچه که هستند خرسندند

افراد ماجراجو در دنیایی نفسانی و رنگارنگ زندگی می‌کنند که از ارتباطات با افراد و ایده‌ها الهام گرفته باشد. شخصیت‌های ماجراجو از بازتفسیر این ارتباطات، ابداع دوباره و آزمودن خودشان و دیدگاه‌های جدید لذت می‌برند. هیچ نوع شخصیتی دیگری بیش از آنها به کنکاش و آزمایش به این طریق دست نمی‌زند. این امر حس خودانگیختگی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود افراد ماجراجو حتی برای دوستان نزدیک و عزیزان خود هم غیرقابل پیش‌بینی به نظر برسند.

با این همه، افراد ماجراجو قطعاً درونگرا هستند، و وقتی از کانون توجه خارج می‌شوند تا تنها باشند و دوباره نیرو بگیرند باعث غافلگیر شدن بیشتر دوستان خود می‌گردند. هرچند تنها شدن افراد با نوع شخصیتی ماجراجو به این معنی نیست که بیکار می‌نشینند – آن‌ها از این زمان برای درون‌نگری، ارزیابی و بازارزیابی اصول خود بهره می‌گیرند. افراد ماجراجو بجای اینکه در گذشته یا آینده متوقف شوند، در مورد اینکه چه کسی هستند فکر می‌کنند. وقتی از غار تنهایی خود برمی‌گردند، متحول شده‌اند.

افراد ماجراجو در زندگی به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای پیشبرد اشتیاق خود هستند. رفتارهای پرمخاطره مانند قماربازی و ورزش‌های خطرناک در بین این نوع شخصیتی شایع‌تر است. خوشبختانه هم‌سویی آنها با لحظه و محیط به آنها این امکان را می‌دهد تا نسبت به سایرین عملکرد بهتری داشته باشند. افراد ماجراجو همچنین از برقراری ارتباط با دیگران لذت می‌برند و جذابیتی دارند که نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد.

با این حال، اگر انتقادی مطرح شود، ممکن است سرانجام خوشی نداشته باشد. برخی افراد ماجراجو می‌توانند نظراتی که با تعابیر دوستانه مطرح شده باشد را تحمل کنند، و برای آنها به‌عنوان دیدگاه دیگری برای کمک به پیشبرد اشتیاق خود در راه‌های تازه ارزش قائل شوند. اما اگر اظهار نظر گزنده‌تر بوده و چندان پخته نباشد، ممکن است شخصیت‌های ماجراجو به شکلی جالب اختیار خود را از کف بدهند.

افراد ماجراجو نسبت به احساسات دیگران حساس بوده و برای هماهنگی ارزش قائل هستند. وقتی افراد دارای این نوع شخصیت با انتقاد مواجه می‌شوند ممکن است نتوانند به‌راحتی خود را به قدر کفایت کنار بکشند تا گرفتار بحث‌های داغ نشوند. اما زندگی در لحظه در هر دو سمت جریان پیدا می‌کند و وقتی احساسات شدید بحث و جدل فروکش کرد، افراد ماجراجو معمولاً می‌توانند گذشته را متعلق به گذشته بدانند و طوری به حرکت خود ادامه بدهند که انگار هرگز رخ داده است.

معنا در هر بیان زندگی نهفته است

بزرگ‌ترین چالش برای افراد ماجراجو برنامه‌ریزی برای آینده است. پیدا کردن آرمان‌هایی سازنده برای پایه‌گذاری اهداف خود و تلاش برای رسیدن به اهداف که اصول مثبتی پدید می‌آورد به هیچ وجه کار کوچکی نیست. افراد ماجراجو بر خلاف برخی از انواع شخصیتی دیگر، برای آینده خود از نظر دارایی و بازنشستگی برنامه‌ریزی نمی‌کنند. بلکه اقدامات و رفتارهای خود را به‌عنوان کارهایی که به حس هویتشان یاری می‌رساند برنامه‌ریزی می‌کنند، یعنی موجب ایجاد سبدی از تجربیات می‌شود، نه سبد سهام.

اگر این اهداف و اصول شرافت‌مندانه باشند، ممکن است افراد ماجراجو اعمالی توأم با بخشش و از خود گذشتگی شگفت‌انگیز انجام دهند – اما این احتمال هم وجود دارد که افراد دارای سنخ شخصیتی ماجراجو هویتی خودمحورانه برای خود دست و پا کنند و براساس خودخواهی، تقلب و خودپرستی دست به عمل بزنند. برای افراد ماجراجو مهم است به یاد داشته باشند که برای تبدیل شدن به شخصی که می‌خواهند باشند باید فعال باشند. ممکن است پدید آوردن و حفظ یک عادت جدید به‌طور طبیعی رخ ندهد، اما افراد دارای شخصیت ماجراجو با صرف وقت در هر روز برای درک انگیزه‌های خود می‌توانند از نقاط قوت خود استفاده کرده و هر آنچه که عاشق آن شده‌اند را دنبال کنند.

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

فایل صوتی:

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *