تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ

رویکردهای شناختی تیپ شخصیتی ISTJ

بر اساس تست MBTI، چهار رویکرد شناختی (تفکر، احساس، شهود، حس)،  یک سلسله‌مراتب را شکل می‌دهند که هریک یا به بیرون (برون‌گرا) و یا به درون (درون‌گرا) هدایت می‌شود و ترتیب آنها شخصیت فرد را مشخص می‌کند.

رویکرد غالب: درون‌گرای حسی

افراد درون‌گرای حسی، بر زمان حال متمرکز هستند و اطلاعات زیادی از پیرامون خود جذب می‌کنند.

آنها همچنین خاطرات روشنی از گذشته دارند و از این خاطرات و تجارب برای شکل‌دادن به انتظارات معقول از آینده، بهره می‌گیرند.

رویکرد کمکی: برون‌گرای منطقی

افراد با این تیپ شخصیتی منطقی و کارآمد هستند و از یافتن توضیح منطقی برای هر چیزی لذت می‌برند.

این افراد ترجیح می‌دهند بر جزئیات تمرکز کنند تا مفاهیم انتزاعی.

مفید و کارآمد بودن برای آنها بسیار مهم است و دانشی را که نتیجه کاربردی و آنی داشته باشند، ارج می‌نهند.

مبنای تصمیم‌ گیری آن منطق و اطلاعات عینی است نه احساسات شخصی.

رویکرد سوم: درون‌گرای شهودی

تیپ شخصیتی ISTJ هنگام قضاوت، گاهی اوقات بر اساس ارزش‌های درونی خود تفاسیر شخصی ارائه می‌دهند.

این حالت معمولا زمانی را بیان می‌کند که فرد به حس درونی یا شم خود راجع به موضوعی اعتماد می‌کند. این افراد ممکن است بر اساس منطق تصمیم‌گیری کنند، اما اگر صدایی درونی به آنها بگوید که به‌جای توجه مطلق به واقعیت‌ها، به احساس خود هم توجه کنند، قضیه فرق خواهد کرد.

بیشتر بدانید: تحلیل تیپ های شخصیتی mbti

تیپ شخصیتی ISTJ

رویکرد فرعی: برون‌گرای حسی

این جنبه از شخصیت، از ایده‌ها و تجارب جدید لذت می‌برد.

این جنبه ضعیف‌ترین جنبه از تیپ شخصیتی ISTJ است، اما گسترش آن می‌تواند تعادل بیشتری به شخصیت ببخشد.

افراد با این تیپ که ممکن است بشناسید

  • جورج واشنگتن (George Washington)، رییس جمهور آمریکا؛
  • هنری فورد (Henry Ford)، مخترع؛
  • جانی کارسون (Johnny Carson)، هنرمند؛
  • الیزابت دوم (Elizabet 2)، ملکه انگلیس؛
  • ایواندر هالیفیلد (Evander Holyfield)، بوکسور؛

روابط شخصی

این تیپ شخصیتی ترجیح می‌دهند اوقات خود را به‌تنهایی یا با گروه کوچکی از دوستان نزدیک بگذرانند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولا بسیار وفادارند و خود را وقف خانواده و دوستان می‌کنند، اما ممکن است در فهم هیجانات و احساسات خود و دیگران مشکل داشته باشند. آنها ممکن است زیادی خوددار باشند و گاهی نتوانند به احساسات دیگران عکس‌العمل درست نشان دهند؛ بااین‌حال، زمانی که یک تیپ شخصیتی ISTJ به فردی نزدیک شده و از احساسات و نیازهای او آگاه می‌شود، تمام تلاش خود را برای برطرف ساختن آن نیازها خواهد کرد.

مسیرهای شغلی

تیپ شخصیتی ISTJ، به‌خاطر نیاز شدید به نظم، اغلب در مسائل مربوط به یادگیری و کار در شرایطی بهتر عمل می‌کنند که برنامه‌ها و وظایف، به‌روشنی مشخص شده باشند و در آنها نیاز به تمرکز بالا روی یک وظیفه درآن‌واحد باشد. آنها چیزهایی را بهتر یاد می‌گیرند که به نظرشان مفید بوده و در دنیای واقعی کاربرد داشته باشند. این افراد به اطلاعات عینی و قطعی جذب شده و ارزش کمی برای دانش تئوری و انتزاعی قائل هستند، مگر اینکه نوعی استفاده کاربردی داشته باشند. افراد ISTJ انرژی و زمان زیادی روی پروژه‌هایی می‌گذارند که به نظرشان ارزشمند است، اما از هدر دادن زمان و انرژی روی مسائل غیرکاربردی و بیهوده بیزارند.

تیپ شخصیتی ISTJ در شغل‌هایی که نیازمند نظم، ساختار و پشتکار هستند، موفق عمل می‌کنند. شغل‌هایی که با موضوعات ملموس سروکار دارند؛ حسابداری، کتابداری، برنامه‌نویسی و غیره گزینه‌های خوبی برای یک تیپ شخصیتی ISTJ هستند. مشاغلی که دقت، احترام به قوانین و ثبات، نقش اصلی را در آنها ایفا می‌کنند، برای  این افراد جذابیت بیشتری دارند.

بهترین شغل های مناسب

ماهیت عمل‌گرای افراد با تیپ شخصیتی ISTJ باعث می‌شود که برای مشاغل خاصی مناسب باشند. هنگامی که یک محیط سازمان‌دهی‌شده با وظایف منطقی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، توانایی پیشرفت و بهبود بسیاری دارند. مشاغل ISTJ زیر برای مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این افراد بسیار مناسب است:

۱. تحلیل‌گر تجاری

تیپ شخصیتی ISTJ نظم و ساختار را دوست دارند و این می‌تواند زمینه‌ی ورود به موقعیت تحلیل‌گر تجاری باشد. این شغل شامل جمع‌آوری، سازمان‌دهی و پردازش داده‌ها برای ارائه‌ی توصیه‌های تأثیرگذار در حوزه‌ی تجارت است. کار با اعداد و ارقام مشخص از مواردی است که تیپ شخصیتی ISTJ در آن مهارت زیادی دارند و از آن لذت می‌برند. مدیریت و تنظیم اطلاعات برای انواع این افراد آسان است، زیرا بسیار منظم و جزئی‌نگر هستند.

۲. مدیر زنجیره‌ی تأمین

افرادی با تیپ شخصیتی ISTJ به عنوان مدیران زنجیره‌ی تأمین، از مهارت‌های خود برای شناسایی تدارکات پیچیده‌ی زنجیره‌ی تأمین در شرکت استفاده می‌کنند؛ یعنی در حالی که مهارت‌های «تفکر انتقادی» به آن‌ها کمک می‌کند که راه‌حل‌هایی را برای چالش‌های توزیع ارائه دهند، تمام داده‌ها را به‌دقت ردیابی می‌کنند. مدیریت زنجیره‌ی تأمین شامل بخش‌های بسیاری است و تیپ شخصیتی ISTJ این فرصت را دارند که از صحت کارها مطمئن شوند تا سود به حداکثر برسد.

۳. حساب‌دار رسمی مستقل (CPA)

کار به عنوان حساب‌دار رسمی مستقل روش خوبی برای نشان دادن توانایی‌های تحلیلی در افراد با تیپ شخصیتی ISTJ است. این شغل فرصتی را برای کار با داده‌های مشخص فراهم می‌کند و اطمینان خواهید داشت که همه‌چیز از مقررات دقیقی پیروی می‌کند.

تیپ شخصیتی ISTJ نیز پیرو قوانین حاکم بر محیط کارشان هستند که در زمینه‌ی مدیریت پول و سرمایه‌گذاری، آن‌ها را افرادی قابل‌اعتماد می‌کند. بیش‌تر کارها به طور مستقل و در یک محیط آرام و سازمان‌دهی‌شده انجام می‌شوند. این موقعیت شغلی پایدار و قابل‌پیش‌بینی است که بسیار موردتوجه افرادی با این تیپ شخصیتی است.

۴. دندان‌پزشک

تیپ شخصیتی ISTJ به دلیل جزئی‌نگری و منظم بودن، برای فعالیت به عنوان یک دندان‌پزشک اولویت دارند. دندان‌پزشکان در مطب‌های آرام و تمیز، و معمولا به طور مستقل کار می‌کنند. وظایف شغلی آن‌ها مانند معاینات بیمار، تجزیه‌وتحلیل اشعه‌ی ایکس و تشخیص مشکلات دهان و دندان امری قابل‌پیش‌بینی است که فرایندهای منطقی این تیپ شخصیتی را به‌خوبی به کار می‌گیرند. ISTJها در حفظ تمرکز برای انجام کارهای پیچیده‌ی دندان‌پزشکی، مانند پُر کردن حفره‌ها، کشیدن دندان و استفاده از درزگیر یا تاج، مهارت دارند.

۵. کارمند بانک

به این دلیل که تیپ شخصیتی ISTJ روش‌مند و جزئی‌نگر هستند، حوزه‌ی اداری بانک برای مهارت‌های آن‌ها بسیار مناسب است. این موقعیت به سطح بالایی از مسئولیت نیاز دارد که تیپ شخصیتی ISTJ در آن مهارت بالایی دارند. این گروه هم‌چنین در پیروی از قوانین سخت‌گیرانه ماهر هستند که به آن‌ها کمک می‌کند تا از تقلب جلوگیری کنند و مطمئن شوند که تمام معاملات مالی با دقت بالایی انجام شده‌اند. تیپ شخصیتی ISTJ در پیروی از دستورالعمل‌های دقیق پردازش سپرده‌ها، برداشت‌ها، نقل و انتقالات، حواله‌ها و سایر انواع معاملات بسیار سرآمد هستند.

۶. افسر نظامی

تیپ شخصیتی ISTJ فداکار، مسئولیت‌پذیر و وظیفه‌شناس هستند. این ویژگی‌ها زمینه‌ی ورود به شغل نظامی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این افراد سلسله‌مراتبی را که ارتش ارائه می‌دهد، دوست دارند. تیپ شخصیتی ISTJ می‌توانند از برنامه‌های عملیاتی دقیقی پیروی کنند و در زمینه‌ی برآورده کردن احتیاجات نظامی مشکلی ندارند؛ هم‌چنین از مشاغل نظامی،‌ که آن‌ها را با افرادی هم‌فکر در یک محیط احاطه کرده‌است، استقبال می‌کنند.

۷. بازرس

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ برای شغل بازرسی کاملا مناسب هستند. از آن‌جایی که آن‌ها مشاغل دارای قوانین و مقررات را ترجیح می‌دهند، در موقعیت‌های شغلی‌ای که امکان پیروی از دستورالعمل‌ها برایشان وجود دارد، اولویت دارند. دقت بالای این افراد هم‌چنین برای بررسی‌های جزئی امکانات، محصولات و مواد مناسب است. مشاغل احتمالی برای این تیپ شخصیتی می‌تواند مانند بازرس ساختمان، بازرس آتش‌نشانی، بازرس بهداشت یا بازرس کنترل کیفیت باشد.

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

فایل صوتی:

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *