نقش اعتماد به نفس در کنکور

نقش اعتماد به نفس در کنکور

نقش اعتماد به نفس در کنکور

همیشه داشتن اعتماد به نفس برای کنکور به عنوان یک امتیاز مثبت برای هر شخصی محاسبه خواهد شد و فردی که اعتماد به نفس خوبی دارد در بین دوستان و آشنایان خود مشهور خواهد بود و در صورت عدم وجود اعتماد به نفس کافی در فرد, معمولا با ضعف هایی در زندگی خود مواجه خواهد شد که نظم زندگی وی را بر هم خواهد زد.

عدم اعتماد به نفس در واقع عدم اعتماد و اطمینان به اطلاعاتی است که در زندگی شخصی از آنها استفاده میکنیم . در واقع هر چه اعتماد ما به دانسته ها و اطلاعات خودمان بیشتر و بالاتر باشد اعتماد به نفس ما نیز بالاتر خواهد رفت .در کنکور نیز همین گونه است. داشتن اعتماد به نفس در کنکور به معنی اعتماد به دانش خود و آموخته هایی است که تا روز کنکور فرا گرفته ایم و عدم اعتماد به نفس نشان دهنده آن است که به خودمان و چیزی که مطالعه کرده ایم اعتمادی نداریم  و می توان گفت که عدم آگاهی به کاری که انجام میدهیم موجب خواهد شد که درک درستی نداشته باشیم و اعتماد به نفس ما کاهش خواهد یافت پس اولین قدم برای افزایش اعتماد به نفس داشتن آگاهی کامل نسبت به کار هایی است که آنها را انجام میدهیم .

برای داشتن آگاهی از کاری که انجام میدهیم باید عواملی که موجب ناآگاهی می شود را شناسایی کرده و آنها را از برنامه ی خود جدا کنید تا دیگر دچار اشتباه نشوید .به عنوان مثال در جلسه آزمون نشسته اید و با اعتماد به نفس کم و پایینی که دارید قادر به پاسخگویی سوالات نیستید و از جواب های خود اطمینان کافی را ندارید و باید بدانید که چرا از جواب های خود اطمینان ندارید و شیوه درس خواندن شما چگونه است . اطمینان نداشتن از منبعی که درس میخوانید میتواند اعتماد به نفس شما را در پاسخگویی به سوالات کاهش دهد . به طور مثال اگر از جزوه درسی خود درس میخوانید و قسمتی را اطمینان ندارید که درست نوشته ایدیا نه همین کافی است تا اعتماد به نفس شما در پاسخگویی به سوالات کاهش یابد .کاهش اعتماد به نفس ناشی از یک منبع درسی میتواند موجب بروز استرس و اضطراب نیز بشود که این استرس به وجود آمده عملکرد ذهن شما و حافظه شما را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و میتوان گفت اعتماد به نفس به این صورت و این گونه موجب تاثیر در عملکرد افراد خواهد گذاشت .

نقش اعتماد به نفس در کنکور

چند راه تقویت اعتماد به نفس

۱_ خود را با دیگران مقایسه نکنید

برای اینکه بتوانید اعتماد به نفستان را افزایش دهید باید ارزیابی دقیق و صادقانه ای از خود و توانایی‌هایتان داشته باشید و اگر نقاط ضعفی در شما وجود دارد برای بهبود آن‌ها تلاش کنید و با برنامه ریزی منظم راهی را پیدا کنید اثر منفی آن‌ها به حداقل برسد. زمانی که دیگران را با خودتان مقایسه میکنید فقط ویژگی‌های مثبت آن‌ها را میبینید و با کاستی‌هایی که خودتان دارید مقایسه میکنید و به این نکته توجه نمیکنید که آن شخص هم کاستی‌هایی دارد که ممکن است شما در آن موفق باشید. مثلا یک دانش آموز در درس زیست قوی تر است دیگری در درس فیزیک و فرد دیگر در درس شیمی، اما این به این معنی نیست که یک فرد بر دیگری برتر است.

۲_ آماده و هدفمند باشید

داشتن هدف مشخص و برنامه ریزی جلوی عملکرد ضعیف را میگیرد و به تقویت اعتماد به نفس کمک میکند. هرچقدر هدفمند و آماده تر باشید مهارت بیشتری خواهید داشت و اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود. هدفمند بودن باعث می‌شود که اتفاق‌های بد و سختی‌هایی که در این مسیر دارید نتواند شما را شکست بدهد. به انتظارها و هدف‌هایتان در انتهای این مسیر فکر کنید.

۳_ به دنبال موفقیت‌های کوچک در خودتان باشید

موفقیت‌های کوچک می‌توانند باعث ایجاد گیرنده‌های آندروژنی جدیدی در مغز افراد شوند. افزایش این گیرنده‌ها سبب اثر بخشی بهتر هورمون تستوسترون شده و انگیزه و اشتیاق را برای مواجه با چالش‌های پیش رو بیشتر میکند. زمانی که موفقیت کوچک و جدیدی را تجربه میکنید روحیه ی قدر دانی در شما بیشتر می‌شود و این افزایش اعتماد به نفس برای مدت بیشتری با شما خواهد ماند. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و با برنامه ریزی و روش‌های گوناگون تلاش کنید و نتیجه ی مطلوب تری را بگیرید تا احساس رضایت نسبت به خود داشته باشید.

۴_ مثبت اندیشی و تقویت اعتماد به نفس

نقش اعتماد به نفس در کنکور

مثبت گرا باشید و به توانایی‌ها و استعدادهایی که دارید ایمان داشته باشید. فکر مثبت باعث ایجاد اعتماد به نفس در شما می‌شود. خود را فرد موفقی ببینید که حتما در کنکور و در رشته ی مورد علاقه اش قبول می‌شود و ذهن خود را بر روی جنبه‌های منفی متمرکز نکنید. هرچقدر خوشبین تر باشید اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

۵_ یک مشاور و راهنمای خوب پیدا کنید

هیچ کسی به اندازه ی یک فرد با تجربه که راه صحیح را به شما نشان میدهد نمیتواند باعث افزایش اعتماد به نفس در شما شود. یک مشاور خوب مانند آینه عمل میکند و بعضی نکات لازم را به شما آموزش میدهد که برای خود باوری باید آن را در نظر داشته باشید.نقش اعتماد به نفس در کنکور

یک پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *