چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم سؤالی است که شاید تابه‌حال به دنبال پاسخ آن نبوده‌اید، اما در ذهنتان چنین سؤالی گذشته است.

تمرکز حواس داشتن و یا به عبارتی تمرکز قوی داشتن از الزامات یک ذهن توانمند است. اگر می‌خواهید که یک ذهن آرام داشته باشید و بتوانید در راستای اهداف و خواسته‌های خود قدم بردارید، باید تمرکز خود را تقویت کنید. در مقالات قبل در مورد روش‌های افزایش تمرکز با استفاده از تکنیک‌های متفاوتی صحبت کردیم.

در این مقاله به سؤال مهم شما در رابطه بااینکه چگونه تمرکز حواس داشته باشیم و یا انواع متفاوت سوال‌ها در رابطه با تقویت و بهبود تمرکز می‌پردازیم.

معنی تمرکز

اگر در لغت‌نامه دهخدا معنی تمرکز را جست‌و‌جو کنیم به عبارتی همچون مرکزیت، متمرکز کردن، گردآمدن در یکجا و غیره دست می‌یابیم.

همان‌طور که در لغت‌نامه نیز آمده است، تمرکز یعنی اختصاص دادن تمام انرژی، ذهن و فکر به یک موضوع خاص.

هنگامی‌که می‌خواهیم تمرکز داشته باشیم، درواقع به دنبال توجه نشان دادن تنها به یک موضوع خاص هستیم.

کتاب خواندن را در نظر بگیرید….

هنگامی‌که می‌خواهیم مطالعه کنیم، اگر نتوانیم تمام توجه خود را به کتاب دهیم، مرتب حواس ما پرت خواهد شد. پس از مدتی به دلیل اینکه نمی‌توانیم فقط و فقط به کتاب توجه کنیم، خسته می‌شویم و از اینکه تمرکز حواس نداریم شکایت می‌کنیم.

بنابراین تمرکز حواس یعنی توجه کامل به یک موضوع مشخص داشتن، بدون اینکه دچار حواس‌پرتی شویم.

قدرت تمرکز

افزایش قدرت تمرکز به معنای افزایش قدرت ذهن است. اگر بتوانید با انجام تمرین‌های افزایش تمرکز، تمرکز خود را تقویت کنید شما درواقع گامی برای تقویت ذهن و مغز خود برداشته‌اید. یک مغز توانمند مغزی است که به‌دلخواه بتواند بر هر موضوعی توجه کند.

اگر می‌خواهید که قدرت تمرکز در زندگی، کار و تحصیل را درک کنید بیایید باهم به یک سفر خیالی برویم.

آماده‌اید؟؟؟

در مکانی راحت بنشینید.

تصور کنید:

  • تصور کنید که صبح با صدای ساعت از خواب بیدار می‌شوید. از تخت خود بیرون می‌آیید. درحالی‌که به ساعت نگاه می‌کنید به این فکر می‌کنید که برنامه امروزتان چیست؟
  • سپس در همان حال به سمت دستشویی می‌روید و پس از سرحال شدن، به سمت آشپزخانه می‌روید. در همان حال دوباره به برنامه امروزتان فکر می‌کنید. پیش خود می‌گویید با چه کسی قرار داشتم؟
  • باید در جلسه اداره که ساعت ۸ صبح شروع می‌شود شرکت کنم. در همان حال به سمت اتاق می‌روید تا لباس بپوشید و دوباره پیش خود می‌گویید که برنامه امروزم چی بود؟؟؟
  • بعد یادتان می‌آید که باید بچه‌ها را به مدرسه ببرید و سپس به محل کارتان بروید. در آنجا باید با رئیستان صحبت کنید و چند نمونه گزارش کار به او تحویل دهید.
  • درحالی‌که دارید لباس می‌پوشید یادتان به مهمانی شب می‌افتد و اینکه شما هنوز برای منزل هیچ خرید نکرده‌اید.
  • تقویم را نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که امروز باید مرخصی گرفته بودید.
  • درحالی‌که بسیار عصبانی هستید، همسرتان به شما می‌گوید که ماشین خراب است و امروز باید با تاکسی به محل کار خود بروید.
  • پس از گذشتن از تمام مشکلات اول‌ صبح، به محل کار زنگ می‌زنید و امروز را مرخصی می‌گیرید. وقتی‌که خیالتان از کار راحت می‌شود از خانه بیرون می‌آیید تا سوار ماشین شوید و برای خرید مهمانی امشب بیرون روید.
  • هنگامی که در ماشین را باز می‌کنید به یاد می‌آورید که همسرتان به شما گفته بود که ماشین خراب است.
  • با عصبانیت از ماشین پیاده می‌شوید و ناگهان به یاد جلسه ساعت ۸ می‌افتید. عصبانیت شما تشدید می‌شود از اینکه این موضوع را فراموش کرده بودید و الان ساعت حدود ۸ است. همچنین شما امروز را مرخصی گرفتید بدون اینکه یادتان به جلسه باشد.
  • یعنی در ابتدای صبح یادتان بود، اما پس‌ازآن فراموش کردید.

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم : آیا قدرت تمرکز حواس را متوجه شدید؟

اگر در زندگی تمرکز وجود نداشته باشد، دچار افکار پریشان خواهیم شد. برنامه‌ریزی درستی نخواهیم داشت و کیفیت زندگی و کارمان نامطلوب خواهد بود.

اگر در مثال بالا تمرکز حواس وجود داشت، شما برنامه زمانی منظمی از قبل داشتید. می‌دانستید که در یک روز چه‌کارهایی باید انجام دهید. درنهایت دچار خشم و از دست دادن قرارهای مهم خود نمی‌شدید.

چگونه ذهنی آرام داشته باشیم؟

هنگامی‌که بتوانید تمرکز خود را تقویت کنید، شما به‌مرور دارای یک ذهن آرام خواهید شد. ذهنی که آرام است دچار افکار پریشان نمی‌شود.

هنگامی‌که ذهنتان آرام است در لحظه حال زندگی می‌کنید و به‌آسانی می‌توانید به موضوعات موردعلاقه خود تمرکز کنید. برای دستیابی به یک ذهن آرام مقاله چگونه یک ذهن آرام داشته باشم را مطالعه کنید.

تمرین تمرکز حواس

اکثر افراد فکر می‌کنند که ذهنشان هستند و این ذهن و مغز است که زندگی و شرایط آن‌ها را اداره می‌کند.

واقعیت این است که ما ذهنمان نیستیم و باید یاد بگیریم که ذهن خود را کنترل کنیم.

انجام تمرین‌های تقویت تمرکز حواس به شما کمک می‌کند تا افکار پریشان ذهن خود را کنترل کنید و به آن اجازه ندهید که شما را توسط افکار مزاحم کنترل کند. این تمرین ها برگرفته از مقاله است.

روش انجام تمرین‌های تقویت تمرکز

  • در محیطی راحت بنشینید. چندنفس عمیق بکشید و بدن خود را آرام و شل کنید. تمام بدن خود از نوک انگشتان پا تا سرتان باید شل باشند.
    هر یک از تمرین‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در روز انجام دهید.
  • زمانی تمرین‌ها را به‌درستی انجام می‌دهید که تمام مدت فقط به تمرین تمرکز کنید و هیچ افکار مزاحمی مانع انجام تمرین نشود. در حین انجام تمرین نباید عاملی سبب حواس‌پرتی شما شود.
  • هرروز یک تمرین را انجام دهید و تا در انجام تمرین ماهر نشدید، به سراغ تمرین بعدی نروید.
  • انجام صحیح یک تمرین همراه با تمرکز ممکن است هفته‌ها طول بکشد.
  • پس برای دستیابی به یک ذهن قدرتمند همراه باقدرت تمرکز بالا صبور باشید.
  • با تمام دقت به تمرین توجه کنید. در حین انجام تمرین به هیچ موضوعی فکر نکنید.
  • هر زمان متوجه شدید که حواستان پرت شده است، تمرین را متوقف کنید و دوباره از اول شروع به انجام تمرین کنید.

 مهم نیست که قدرت تمرکز حواس شما چه قدر ضعیف است. شما می‌توانید با تمرین، این مهارت را همانند مهارت‌های دیگر یاد بگیرید و آن را تقویت کنید.

تمرین‌های بهبود تمرکز حواس

  • ۱- یک کتاب بردارید و لغات موجود در کتاب را بشمارید. در ابتدا با یک پاراگراف شروع کنید. وقتی یک‌بار لغات را شمردید، سری بعد دوباره لغات را شمارش کنید تا مطمئن شوید که تعداد صحیح است.

اگر انجام این تمرین ساده شد، لغات موجود در یک صفحه را شمارش کنید. فقط دقت کنید که این تمرین را باید با چشم انجام دهید و از مداد و یا انگشت جهت راهنما برای شمارش استفاده نکنید.

  • ۲- از عدد ۱۰۰ تا عدد ۱ به‌صورت معکوس شمارش کنید. تمام مدت به اعداد دقت کنید و اگر حواستان پرت شد تمرین را از ابتدا شروع کنید..
  • ۳- از شماره ۱۰۰ تا ۱ بشمارید و هر بار ۳ عدد از عدد قبلی کم کنید. ۱۰۰، ۹۷، ۹۴، …
  • ۴- یک کلمه را انتخاب کنید و به مدت ۵ دقیقه آن را در ذهن خود تکرار کنید.
  • ۵- یک میوه و یا یک شی را انتخاب کنید. آن را نگاه کنید و تمام اجزا آن را به‌دقت بررسی کنید. به افکاری که در این مدت ممکن است به وجود آید بی‌توجه باشید. تمام دقت و توجه خود را صرف آن شی و یا میوه کنید. آن را بررسی کنید. رنگ، شکل و احساسی که با دیدن آن دارید

  • ۶- در ابتدا به مدت ۲ دقیقه با تمرین شماره ۵ شروع کنید. سپس چشم‌های خود را ببندید و آن سیب و یا میوه را در ذهن خود تجسم کنید. اکنون به‌جای بررسی آن با چشمان باز در ذهن خود به سیب توجه کنید.
  • ۷- سعی کنید که به مدت ۵ دقیقه به هیچ موضوعی فکر نکنید. تنها زمانی می‌توانید این تمرین را انجام دهید که تمرین‌های قبلی را کامل انجام داده باشید و به آن‌ها مسلط باشید. اگر تمرین‌های قبلی را به‌درستی انجام داده باشید، اکنون می‌توانید برای مدت هرچند کوتاه یک ذهن خاموش را تجربه کنید.
  • تقویت تمرکز زمان‌بر است و شما به‌محض اینکه شاهد تغییرات کوچکی در افزایش تمرکز خود شوید، اشتیاق بیشتری برای انجام روزانه این تمرین‌ها پیدا خواهید کرد.

با تقویت تمرکز می‌توانید آرامش بیشتری در زندگی خود احساس کنید. پس از مدتی یاد می‌گیرید که چگونه از ذهن خود استفاده بهتری کنید و بازدهی روزانه خود را افزایش دهید.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *