کار تیمی موفق

کار تیمی موفق

کار تیمی موفق

توانایی کار تیمی صرف نظر از پیشه و عنوان کاری شما، در رسیدن به موفقیت شغلی امری حیاتی است. کار مؤثر با مشتری‌ها، همکاران، مدیران و دیگر اشخاص در محیط کار به شما در به‌سرانجام‌رساندن امور، در کنار ایجاد محیطی لذت‌بخش برای خودتان و دیگران کمک خواهد کرد. سازمانی که بر کارتیمی تکیه دارد؛ معمولا دارای محیط کاری سلامت، با عملکرد بالاست.

اهمیت کار تیمی

بدون کار تیمی پیشرفت و توسعه یک کسب و کار عملا امکان‌پذیر نیست. چرا که عدم توجه به برخی نکات و پایین آمدن کیفیت محصول سبب کاهش رضایتمندی مشتریان و در نهایت از دست دادن آن‌ها می‌شود. طبق آمار، علت بیش از ۸۰ درصد مشکلات اجرایی که کارمندان در محیط کار از آن‌ها رنج می‌برند، ‌عدم هماهنگی و ارتباط مناسب با اعضای تیم خود یا سایر بخش‌های مجموعه است.

بهره‌گیری از تیم‌های قدرتمند برای پیشبرد پروژه‌ها سودمندتر است. اما برای تأثیرگذاری باید تیم کارآمدی داشته باشید، پس برای تشکیل و تقویت یک تیم قدرمند و کارآمد، چند توصیه‌ی زیر را به کار بگیرید.

۱. به کار گرفتن افراد مناسب

ممکن است تفاوت در میزان مهارت‌های اعضا، کل تیم را دچار مشکل کند. بنابراین هر یک از اعضا را جداگانه ارزیابی کنید و مطمئن شوید برای پست مورد نظر مناسب هستند. اگر در حین ارزیابی متوجه شدید فردی برای موقعیت ‌دیگری مناسب‌تر است، برای جابه‌جایی تردید نکنید. اعمال تغییرات در مراحل آغازین، از قرار گرفتن اعضا در پست‌های نامناسب جلوگیری می‌کند.

۲. شناخت همه‌ی اعضای تیم

داشتن رابطه‌ی خوب با تک تکِ کارکنان، منجر به خلق پیوندی قوی در میان همه‌ی تیم می‌شود. رابطه‌ی شخصی با هر یک از اعضا و شناختن آنها، احترام متقابل بین شما و همه‌ی کارکنان را تضمین و موقعیت شما را به عنوان رهبر تیم تقویت می‌کند.

۳. توجه به مهارت‌های خاص هر فرد

 

هر یک از اعضا مهارت خاصی را به تیم اضافه می‌کند. راز تشکیل یک تیم کارآمد، یافتن روشی برای به کار گرفتن همه‌ی این مهارت‌ها در کنار هم به شکلی سازنده است. مهارت‌ها و توانایی‌های هر عضو مانند چرخ‌دنده‌‌های منحصر به فرد ماشین است. اگر چرخ‌دنده‌ها به درستی در جای‌شان قرار بگیرند، ماشین به خوبی کار می‌کند اما اگر با هم اصطکاک داشته باشند، ماشین از کار می‌افتد. به عنوان مدیر باید ماشین خود را روغن‌کاری کرده و به گونه‌ای نگهداری کنید که دچار مشکل نشود. پس در تغییر و بهبود افراد و موقعیت آنها در صورت نیاز، تردید نکنید.

۴. تعیین اصول و قوانین اساسی

ساختاری خلق کنید که بر مبنای آن اعضا از نقش خود آگاه باشند و بدانند در صورت بروز مشکل باید به چه کسی گزارش دهند. باید مشخص باشد که در صورت وجود اختلاف نظر، چه کسی حرف آخر را می‌زند. تعیین اصول اولیه و قوانین اساسی، از بحث‌های غیرمعمول و خارج از کنترل در هنگام بروز تناقضات جلوگیری می‌کند.

۵. خلاقیت و آفرینش به عنوان اصل و هنجار

برای رسیدن به کار تیمی موفق باید خلاقیت و نقطه نظرات متفاوت تشویق شوند. بازخوردهایی مانند “قبلا این کار را کرده ایم و جواب نگرفته ایم” و یا “عجب ایده ی احمقانه ای” به هیچ عنوان نباید ایجاد شوند و یا مورد حمایت قرار بگیرند. قدرتی که در انجام کارها به صورت گروهی نهفته است از این مسئله نشات می گیرد که هر فرد، نظرات متفاوت خود را وارد راه حل می کند تا مشکل به شیوه ای راحت تر حل شود، فرایندها بهبود یابند، اهداف در دسترس قرار بگیرند و یا چیزی جدید و هیجان انگیز خلق شود.

۶. مشارکت و درگیری در بهبود مداوم

گروه این قابلیت را دارد که به طور مداوم خود را مورد ارزیابی قرار دهد و فرآیندها، اعمال و تعاملات میان اعضای خود را بهبود بخشد. برای دست یافتن به کار تیمی موفق افراد باید آزادانه در باب هنجارهای گروه بحث کنند و موانعی را که بر سر راه شکوفایی استعدادها و پیشبرد استراتژی ها وجود دارد، بررسی نمایند.

گروه باید جلسات ارزیابی تلاش های انجام شده در جهت دستیابی به اهداف و ماموریت ها را به صورت مداوم برگزار نماید. اعضای گروه باید نسبت به تمامی اصولی که توسعه و پیشرفت گروه و کار تیمی موفق را به همراه دارد، آگاهی داشته باشند.


حتما بخوانید: ویژگی مدیران موفق 

آیا مدیریت و رهبری در سازمان مهم است؟

اصول مهم مدیریت


 

**اگر یک تیم بتواند این اصول را به درستی پیاده سازی کند، موفقیت و احساس ارزشمند کار تیمی را به‌دست خواهد آورد. امروزه ماشین‌ها می‌توانند تمام کارهای انسانی را انجام دهند اما چیزی که حضور انسان را تمایز میکند کار تیمی و خلاقیت است که ارزش‌هایی فراتر از تولید محصول ایجاد می‌کند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *