مدیر موفق کیست؟
یک مدیر موفق بودن کار سختی نیست فقط کافی است رازهایی را بدانید و به آنها عمل کنید. میگوییم هنرمند چون باید با ویژگیها، مهارت و توانایی و دانشی که دارد به اداره امور مجموعهاش بپردازد.
یک مدیر موفق، کسی است که:
- بهترین کارمندان را جذب کرده باشد
- محیط شرکت را به جایی تبدیل کرده باشد که همه مشتاق هستند آنجا کار کنند
- ارزش بازار شرکت را ارتقا داده باشد
- سطح درآمد و سودآوری شرکت را افزایش داده و هزینهها را پایین آورده باشد
- کارمندانش را به افرادی متعد و مسئولیتپذیر تبدیل کرده باشد که حتی بیرون از شرکت نیز نقش سفیر را برای آن ایفا میکنند
ویژگی مدیران موفق
شایسته سالاری
یک مدیر موفق همواره شایستهسالاری را در دستور کار خود قرار میدهد و میداند که حتی یک کارمند نالایق، چه آسیبهایی ممکن است به یک کسبوکار و سازمان بزند. بنابراین در این شیوه مدیریتی، پارتی یا ارجحیت دادن به دوست و فامیل معنایی ندارد.
نگاه انسانی به کارمندان
یک مدیر موفق میداند که انسان با ربات فرق دارد و باید انتظار منطقی از کارمندان داشت. شیوه مدیریتی نوین، بهرهوری و کیفیت را در طول زمان اثربخشتر از کمیت میداند؛ بنابراین خروجی هفتگی، ماهانه و سالانه بسیار مهمتر از میزان ساعت کاری، میزان مرخصی و… است.
استعدادیابی، رشد و آموزش کارمندان
یک مدیر موفق با کارمندان تعامل مستمر داشته و فعالیتهای آنها را به صورت منظم آنالیز میکند. او میداند که با انجام این کار میتواند کارمند را در منصب شغلی قرار دهد که او بیشترین بازدهی را در آن داشته باشد. همچنین یک مدیر خوب همواره برای رشد و آموزش کارمنداناش هم هزینه زمانی و هم هزینه مالی میکند؛ چون میداند رشد کارمندان در نهایت موجب رشد سازمان خواهد شد.
سیستمسازی فرآیندهای سازمانی
یک مدیر موفق تمام سعی خود را میکند تا بروکراسی اداری و کاغذبازی را در سازمان کاهش و تمام فرآیندها را سیستمی و قابل سنجش کند. سیستم سازی از اتلاف زمان و انرژی جلوگیری کرده و راندمان سازمان را افزایش میدهد؛ علاوه بر اینها به وسیله فرآیندهای سیستمی همه چیز – مانند عملکرد کارمندان، سود و زیان و… – کاملا شفاف و قابل اندازهگیری میشود.
جلسات منظم هفتگی و ماهیانه
یک مدیر خوب میداند که باید به صورت هفتگی و ماهانه عملکرد کارمندان و سازمان با جزئیات کامل مورد بررسی قرار بگیرد. علاوه بر آن این جلسات تعامل و همبستگی را بین شما و کارمندانتان افزایش داده و میتوانید از نیازها، انتظارات و پیشنهادهای آنها باخبر شوید.
حتما بخوانید: مدیریت و رهبری در سازمان
اصول مهم مدیریت
اصل اول: افراد متخصص و متعهد را استخدام کنیم؛
یک مدیر موفق نماینده یک مجموعه موفق و کاربلد است. یعنی در درجه اول شما به عنوان مدیر باید به دنبال افراد کاری، متخصص و متعهد باشید و به آنها به چشم یک سرمایه نگاه کنید. کسی که متعهد به کارش باشد، آن را جدی میگیرد و پیشرفت خودش را پیشرفت مجموعه میبیند.
همچنین مدیر موفق سعی میکند دانش خود را به روز نگه دارد و تمام تلاشش را به کار گیرد، اما همه اینها به توجهی که از سمت مدیر دریافت میکند، برمیگردد. همه اینها کنار هم، بقا و پیشرفت مجموعه را به دنبال دارد.
اصل دوم: با کارمندان خود همچون یک دوست برخورد کنیم؛
یک مدیر موفق باید خودش را همانند سایر کارمندان بداند. اگر خوب هستید، با تجربه هستید، باهوش هستید و یا هر چه، کارمندان شما هم هستند. پس به دنبال یک ویژگی نباشید تا با استفاده از آن به کارمندان خود زور بگوئید. یادتان باشد شما فقط مسئولیت سنگینتری دارید و این تنها برتری شماست نه چیز دیگری.
اصل سوم: بهترینها را برای کارمندان فراهم کنیم؛
همیشه بهترین گزینهها را انتخاب کنید. از کارمند گرفته تا محیط کار و دانش و تخصص مدیریتی. چرا؟ زیرا همیشه بهترینها و با کیفیتترینها به ما انگیزه میدهند و از طرفی رسیدن به هدف را آسانتر. همه چیز باید با روحیات شما یکی باشد تا بتوانید بهترینها را به کار بگیرید. پس در انتخاب پستهایی که به شما پیشنهاد میشود، دقت کنید.
اصل چهارم: محیط کاری مثبت و انگیزشی ایجاد کنیم؛
یک مدیر موفق مجموعهای را فراهم می کند تا همه کارمندان با هر سمتی از روی علاقه و تعهد به کار حاضر شوند نه اینکه اگر روزی مدیر نباشد، خوشحال از عدم حضور او، نیمی از کارها نصفه رها شوند. شما باید کاری کنید که این حرفهای بودن در کار در وجود همه حتی خودتان هم نهادینه شود و همه به وجود هم افتخار کنند.
اصل پنجم: تشویق کارمندان را فراموش نکنیم؛
تشویق را فراموش نکنید. این در ذات آدمی است که پس از اتمام هرکاری دوست دارد با تأئید طرف مقابلش روبه رو شود که در اینجا بر عهده مدیر است. حتی اگر کاستیای هم وجود داشت باز هم سیاست های تشویقی را فراموش نکنید. از همه مهم تر همواره اهداف و ارزش های مجموعه تان را به آنها یادآوری کنید تا بدانند تلاشی که میکنند بیهوده نیست و چقدر میتوانید مفید باشد.
اصل ششم: روابط عمومی و فن بیان خود را تقویت کنیم؛
به عنوان یک مدیر خوب، سعی کنید روابط عمومی بالایی داشته باشید و فن بیانتان را نیز تقویت کنید. این کار به شما کمک میکند تا ارتباط خوبی با دیگر همکارانتان داشته باشید و بتوانید مفاهیم را به سادگی به آنها منتقل کنید تا مبادا ابهامی پیش آید و در نتیجه کار اثر بگذارد.
علاوه بر آن، شما با این مهارت میتوانید روابط صمیمانتری با کارمندان خود داشته باشید و در کنار حرمتی که برایتان قائل میشوند، محیط خونگرمی داشته باشید. فقط کافی است خود را برتر از آنها نبینید و همیشه برای پیشرفت شغلی، مهارتهای خود را بالا ببرید.
اصل هفتم: راهی برای ایجاد تعامل با کارمندان پیدا کنیم؛
به تفریح و مرخصی هم فکر کنید. بله! درست است برای کارمندانتان مرخصی در نظر بگیرید و یا حتی یک سفر دسته جمعی یکی دو روزه با همکارانتان داشته باشید تا تعامل بینتان افزایش پیدا کند و با روحیات هم بیشتر آشنا شوید.
اصل هشتم: انتقادپذیر باشیم؛
سعی کنید انتقاد پذیر باشید تا کارمندان با شما صادق باشند. یادتان نرود کارمندان از شما الگوبرداری میکنند. پس بهتر است همیشه مطالعه کنید و با پایه و اساس صحبت کنید.
قطعاً یک مدیر به روز و با تجربه، موفق تر از کسی است که بیپایه و اساس صحبت میکند. منظور این نیست که جدی و خشک باشید، نه! اتفاقاً بالعکس شوخ طبع و خوش اخلاق باشید اما محترم. شما هرگونه رفتار کنید، کارمندتان نیز همان گونه رفتار میکند.
اصل نهم: آیندهنگر باشید؛
تمام تلاشتان را بکار گیرید تا وقتی پروژهای به کارمندانتان میسپارید، هر آنچه از تمهیدات اولیه که به کیفیت کار و همینطور حال خوب”شان کمک میکند را فراهم کنید.
این وظیفه شماست که به عنوان یک مدیر موفق، مسائل و مشکلاتی که ممکن است پیش آید را پیش بینی کنید و آمادگی برخورد با آنها را داشته باشید. قطعاً نتیجه خوبی خواهید گرفت.
اصل دهم: ارزیابی عملکرد کارکنان و تجزیه تحلیل امور را فراموش نکنید؛
به عنوان نکته پایانی باید بگوئیم سعی کنید تیمی که با آن کار میکنید را زیر نظر داشته باشید و تجزیه تحلیل کنید. با این کار متوجه خواهید شد که تیمتان در چه زمینهای قوی و در چه زمینهای نیاز به تقویت دارد؟ آیا نیازی به آموزش مهارت خاصی هست یا نه؟ هر کس در چه زمینهای متخصصتر است؟ و… که جواب همه این سوالات به ارتقاء سطح کیفی و کمی کار شما کمک میکند. بنابراین برای افزایش بازدهی کارمندان تمام تلاش خود را بکار بگیرید.
مجموع تمام این اصول و نکاتی که گفتیم، تنها چند نکته از هزاران نکتهای است که به شما کمک میکند، مدیر موفقی باشید. فقط کافی است به آنها عمل کنید و در روابط با کارمندانتان این اصول را به کار گیرید.
Add a Comment